20.8.09

XXII AKCJA GTWB - "KONTRASTY" - METAMORFOZA DWORCA OCHOTA - cz. III

Na przełomie 2008 i 2009 roku odremontowany Dworzec Ochota został oddany do uzytku. Znów cieszy oczy piękną formą.
Dach w kształcie hiperboloidy jednopowłokowej znów wspina się ku niebu.









Dworzec jest czysty, wszystkie okna wymienione itp itd. Zostal przywrócony do normalnego funkcjonowania z zachowaniem zamysłu z 1963 roku.












Wreszcie niedowiarki mogą się przekonać, ze Dworzec Ochota JEST NOWOCZESNY!















... i elegancki.


























Ciekawią mnie dwie sprawy:

1. Na jak długo zachowa taki swój wygląd?

2. Kiedy zostaną wyremontowane perony i pozostałe przejścia?








No i zasadnicze (otwarte) pytanie do Was, moi czytelnicy:

Czy uwazacie, ze tak samo mozna (i nalezałoby) "zrobic na bóstwo" dworce Centralny i Wschodni?


Hrabia_
PS. Tym postem znów się zegnam na czas jakiś z blogowaniem. Mój wrzesień zaczyna się juz w sierpniu :/

25 komentarzy:

  1. Bardzo lubię Ochotę, często jej używałem osobiście - gdyby jeszcze nie te budy wokoło.
    Wschodni - jestem na tak, za odnowieniem. Centralny - sentyment mówi tak, rozsądek - wyburzyć i postawić od początku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy20/8/09 14:38

    "Czy uwazacie, ze tak samo mozna (i nalezałoby) "zrobic na bóstwo" dworce Centralny i Wschodni?"

    Pytanie chyba retoryczne ;-) - oczywiście, że tak. Przynajmniej centralny, co do wschodniego nie mam świadomości jego szczegónej formy, ale może dlatego, że nie miałem okazji się przyjrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Porzadna notka, w trzech odslonach, wiele interesujacych wiadomosci i zdjec.
    Wyraznie widac, na tym przykladzie, ze remont juz istniejacego dworca jest mozliwy, zamiast burzenia i budowania nowej bryly, a moze od nowa tej samej?
    Kazdy dworzec moze zostac przystosowany do wspolczesnych potrzeb pasazerow i pociagow. Nie jest tak, ze wszystkie dworce sa co jakis czas burzone i stawiane od nowa, nigdzie nie ma takich tradycji, ciaglosc architektoniczno-historyczna jest wazna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hrabio, jestem z Ciebie dumna, naprawdę dobra fotografia, niezależnie od meritum czyli temu kontrastowego.Bo ten jak najbardziej zaliczony ;)
    Ochota bardzo fajnie wygląda na górze, niestety dół, znaczy perony ciutkę już mniej. Nie dość,że schodzi się na nie trochę nie po drodze i między budami(to jeszcze można uratować wywalając budy) to zadaszenie peronu się sypie. To znaczy niby jest i nawet nie takie zardzewiałe,ale tak marne,że nie pasuje do pięknego betonu piętro wyżej. Brakuje mi tu nowoczesnego pomysłu na zadaszenie i na posadzkę. Taka zamiana stacji na stację metra wschód-zachód, którym niewątpliwie jest SKMka i którą czasem skracam sobie drogę z placu Zawiszy do metra centrum(wysiadając na peronie 2 przesiadka ze Śródmieścia do metra trwa moment, a poza tym omija się tłok w tramwajach na tym odcinku).Żeby jeszcze kursowała co 10 minut a nie tyle co teraz. Niby zawsze można się przebić zwykłą podmiejską, ale bywają półgodzinne dziury w rozkładach. Jakoś szczęśliwie nie trafiam,ale czasem mam po prostu fart, a nie o to przeca tu chodzi.

    OdpowiedzUsuń
  5. p.s. Pytanie o Dworzec Centralny oczywiście bez odpowiedzi, bo pkp nie stać nawet na umycie dworca a co dopiero na jego przebudowę ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Anonimowy20/8/09 20:16

    coś się jednak zmienia na dobre w tej naszej warszawie, bardzo mnie to cieszy i chyba jest to (jak na razie) najbardziej optymistyczny wpis w całej akcji
    pzdr

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy20/8/09 20:19

    nie rozumiem tylko po co te paski na dachu. motyw łowicki, czy jak?

    a oto ciekawostka: identyczny pawilonik stał sobie w centrum Brukseli w czasie Expo w... 1958.

    k.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja jestem za odnowieniem, choć przy Centralnym zachowałbym raczej bryłę a w środku zrobił od nowa. Ochota wygląda na tych zdjęciach pięknie - szkoda tylko że wszyscy wiemy, co jest poza obiektywem. Mam nadzieję że ten buraczano-azjatycko-kebabowy syf wkrótce poznika, bo wstyd.

    OdpowiedzUsuń
  9. Cały czas czułem, że pod tą skorupą brudu, zasprejowanych szyb i straganów, kryje się prawdziwa perełka. Forma przystanku, przez te 40-ci lat nic nie utraciła ze swojej
    świeżości. Ba... w obecnej epoce stali i szkła, robi nawet jeszcze lepsze wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny dworzec, tylko to otoczenie... Ciesze się, że wschodni ma zostać odnowiony, a nie rozebrany - w końcu to Mister Warszawy '69

    OdpowiedzUsuń
  11. Haha, fakt... Na górze nie najgorzej, w miarę przyjemnie... a na dole bród, smród...

    OdpowiedzUsuń
  12. "Czy uwazacie, ze tak samo mozna (i nalezałoby) "zrobic na bóstwo" dworce Centralny i Wschodni?"

    Jasna sprawa. Czysty Centralny może wyglądać bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. a można tam swobodnie we wnętrzach robić zdjęcia? nikt nie gania?

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie nikt nie gonił.

    Na Centralnym podszedł do mnie ochroniarz i oznajmił, że "tu nie można", ale kiedy mu równie oznajmiającym tonem odpowiedziałem, że "tu można", to sobie poszedł.

    OdpowiedzUsuń
  16. wg mnie warszawskie dworce nie powinny zmieniać swoich kształtów, powinny być jedynie wyremontowane, Dworzec Ochota to piękny przykład... nie wybaczę zburzenia Centralnego lub Wschodniego

    OdpowiedzUsuń
  17. PS na Centralnym jest faktycznie zakaz fotografowania, z tym, że bez problemu można otrzymać zgodę (wystarczy napisać do rzecznika PKP - chętnie pomogę, ja dwukrotnie to już załatwiłem i problemów żadnych nie miałem)... nie jest to zakaz fotografowania "ustawowy", bo takich już prawie nie ma, mają to w regulaminie wewnętrznym dostępnym u naczelnika stacji, przerabiałem to... myślę, że nie ma co narażać się na dyskusję z ochroniarzami i policjantami (którzy na pewno wyproszą z dworca ładnie, a w przypadku silnego oponowania poproszą o zniszczenie zdjęć - serio), zgodę można dostać banalnie łatwo, w dodatku mailem

    OdpowiedzUsuń
  18. Marzy mi się, by perony zasłonili stropem i pod ziemią urządzili je w ultranowoczensy sposób. część terenów nad torami zabudowali jakimiś eleganckimi budynkami ~~ośmio-dziesięciopiętrowymi, a przy samym budynku dworca (po obu stronach) urządzili płytkie baseny tak, by ta przepiękna sylwetka odbijała się w wodzie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Hrabia_Piotr, to jest piekna wizja, to Twoje marzenie, podpisuje sie pod nim:)

    OdpowiedzUsuń
  20. A już nie powiem, jak mi ręce zmarzły, kiedy w grudniu robiłem te zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja też, ja też się podpisuję pod pomysłem Hrabiego w kwestii Centralniaka.

    OdpowiedzUsuń
  22. no oczywiście, ze nie burzyć Centrala! Zrobić na bóstwo da się, ale nie od razu. Stare budowle są naprawdę piękne, choć może trudno to sobie wyobrazić, kiedy myślimy o centralnym, bo wiadomo, do czego przywykliśmy.

    OdpowiedzUsuń
  23. fajnie wyremontowali dworzec na Ochocie, ale mogli przy okazji zrobić jeszcze część praktyczną :) czyli odnowić zamknięte zejście schodami na perony z Towarowej

    OdpowiedzUsuń
  24. Ha! Jeszcze nie byłem na nim po remoncie! Jakos dawno nie byłem w tamtej okolicy! Pozostałe dworce tez powinny przejść metamorfozę, czy taka czy inna to juz inna para kaloszy!;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Anonimowy30/9/09 13:48

    A tu jest fotka drzwi podczas remontu:
    http://www.flickr.com/photos/wjaz/2401234558/in/set-72157600115356859/

    OdpowiedzUsuń