30.5.13

STARE MIASTO NOCĄ... MUZEÓW

Jak każdy prawdziwy warszawiak, na Stare Miasto, zwane u nas w Warszawie ;-) Starówką, wybieram się tylko raz do roku lub kiedy mam gości spoza Warszawy. Niezłą okazją jest Noc Muzeów. Wtedy ludzie przypominają sobie o takich miejscach, jak np. Muzeum Techniki, które na codzień wydaje im się nieciekawe, ale kiedy można odstać doń godzinę w kolejce, to już jest atrakcja. Ja wybrałem miejsca, do których kolejki nie trwały dłużej, niż 5 minut. A przy okazji pofotograowałem naszą Staróweczkę:
 Kamienica pod św. Anną, gotycko-renesansowa (niezburzona w czasie wojny) na rogu Rynku Starego Miasta i Wąskiego Dunaju.
Archikatedra św. Jana (a konkretnie prezbiterium) i barokowa plebania widziane z placyku Kanonie. Nie muszę chyba dodawać, że to akurat, co widzimy na zdjęciu, też nie zostało zburzone podczas wojny.
Tuż obok w prawo manierystyczny kościół Jezuitów p.w. MB Łaskawej oraz dawny konwikt Jezuitów (dużo później staromiejska komenda MO, na której zakatowano w 1983 roku Grzegorza Przemyka). Budynek konwiktu w zasadzie oryginalny, kościół nie miał tyle szczęścia. Ostał się z niego jedynie kawałek ściany z nagrobkiem Jana Tarły.
 No, ale Noc Muzeów jest po to, aby się szlajać po muzeach. A skoro Starówka, to Muzeum Historyczne m.st. Warszawy. Dziedziniec.
Kratowy detalik. Przedwojenny? Jeśli tak, to pewnie z lat 30-tych, kiedy to adaptowano trzy kamienice na siedzibę muzeum.
 Zadaszona heglowska syrenka. Nieukąszona.
 Fenomenalny widok z drugiego piętra Kamienicy Pod Murzynkiem (więc właściwie byłem już nad murzynkiem). Na jednym zdjęciu tłumy mnie ujęły, więc ja je ująłem w kadrze.
Coś mi świta.
Dobran... Dzień dob... Na razie!

H_Piotr.

PS. Oczywiście podczas Nocy Muzeów byłem nie tylko w Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. Odwiedziłem również następujące obiekty:
- Ministerstwo Edukacji Narodowej w Al. Szucha (Art Déco)
- Pałac Staszica (gustowne wnętrza i widoki z okien)
- Muzeum Cechu Rzemiosł Artystycznych i Precyzyjnych (tzw. muzeum zegarów - na codzień zamknięte!)
- Muzeum Historyczne m.st. Warszawy (wnętrza + Fangor)
- Centrum interpretacji Zabytków (podziemia!)
- podziemia kościoła Jezuitów (więcej podziemi!)
- Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej (jeszcze więcej podziemi!)
- kościół kalwiński przy Al. Solidarności

To z którego miejsca relację chcecie zobaczyć w pierwszej kolejności? Dzwońcie pod numer 0-700... Nie, wystarczy wpisać w komentarzu.

PS 2. Fenomenspacer śladami Barei "Matka siedzi z tyłu" zakończył się wielkim sukcesem. Pogoda dopisała (nie padało jedynie przez te dwie godziny, kiedyśmy łazili), technologia prawie nie zawiodła. Było multimedialnie i interaktywnie. Kolejne Fenomenspacery już w lipcu!

PS 3. A następnego dnia byłem na Starym Mieście w Płocku - tutaj.

16 komentarzy:

  1. wiesz, z każdego, ale najlepiej na własne gały ;-) może za rok? na razie: rżnij podniemiami jezuitów i MENem.
    siewodnia wieczierom u mienia toże budziet warszawskoje staroje miesto. "także" zapraszam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak w końcu będzie z każdego :) Tu się rozchodzi o kolejność. A wiadomo, że lepiej na własne oczy. Te zdjęcia na blogu mają na celu, żebyś wiedział, co jeszcze warto na własne oczy obejrzeć w życiu Warszawy.

      Ja nie pojemaju pa russki :)

      Usuń
    2. tylko że ja tak mam, że jeśli coś mogę zobaczyć w miarę wkrótce własnoocznie, wolę nie oglądać tego zbyt dokładnie wcześniej w Siatce czy w książkach ;-)

      Usuń
    3. Na Twoją prośbę zdjęcia będą rozmazane.

      Usuń
  2. Lubię nocne zdjęcia, szczególnie Starego Miasta. Kurczę nie miałam pojęcia, że MCRAiP jest nieczynne na codzień..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest nieczynne od jakichś 10 lat. Byłem tam raz w życiu, z podstawówką, no i teraz na Nocy Muzeów. Pracownik mi powiedział, że "są na etapie inwentaryzacji eksponatów" (ile można inwentaryzować? 10 lat?) i "otworzą za ok. rok". Niezbyt w to wierzę, ale obaczym.

      Usuń
  3. Zapomniałeś dodać, że syrenka heglowska też nie została zburzona podczas wojny, natomiast wielokrotnie dewastowana po niej, stąd kopia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Została mocno nadszarpnięta zębem historii :)

      Usuń
  4. To jeśli o wiele można, ja bym zagłosował za artdekiem!

    PS. No niestety u nasz z dniem matki nie wypaliło, bo... matki właśnie zadbały :) Następną razą, jeśli tylko będziemy, to będziemy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ten spacer jeszcze powtórzę :) Bo zewsząd dostaję sygnały, że termin był niewygodny.

      Usuń
  5. A to można było zajrzeć w więcej niż jedno miejsce?
    Myślałem, że to reglamentowane ;)

    Staszic :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłem konto premium, to mogłem stawić się w większej liczbie miejsc ;)

      Usuń
  6. To ja głosuję na podziemia. A jak wycieczka niezależna? Pojechaliście w końcu do tego nie-Radomia? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale które podziemia? Tyle ich mamy w Warszawie :)

      Z Radomiem czekamy na dogodny termin, abyście Ty i Marcin też mogli.

      Usuń
    2. Od tych fajniejszych :) Co do terminu wycieczkowego, Tomi zaplanował tyle wyjazdów, że na mnie nie czekajcie. Zwłaszcza że mi się robota trochę sypnęła, więc albo pracuję albo mnie nie ma. Bu :(

      Usuń